Bøker av Christian Paaske

Kjøpsvilkår

Kjøpsvilkår
Disse kjøpsvilkårene gjelder for salg av bøker til forbrukere fra www.idaogpingala.no.

————

Selger

Christian Paaske

paaske@online.no

Tlf: +47 452 14 757​

Postboks 29
4361 Sirevåg

Org nr 97 01 11 042

Returadresse:
Christian Paaske
Postboks 29
4361 Sirevåg

Kjøper

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

———–

Kjøpsvilkårene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse,
det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Kjøpsvilkårene og annen informasjon er
tilgjengelig foreløpig kun på norsk. Er du under 18 år se egne vilkår, lenger nede.Vi leverer kun til adresser i Norge inkludert Svalbard.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven,
markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.
Der det i disse kjøpsvilkårene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, tekstmelding til mobiltelefon (SMS)

Betaling

Kunden betaler via VIPPS eller PayPal. Beløpet for varen/tjenesten trekkes når varen sendes.

Angrerett
Du kan angre et kjøp innen 14 dager etter at du mottar pakken. Du har ytterligere 14 dager
å få den returnert til oss etter at du sier fra til oss om at du angrer kjøpet. Du vil få
tilbakeført pengene til din konto innen 14 arbeidsdager etter at bøkene er registrert
returnert til oss.I følge angrerettloven er det kunden selv som skal betale for returporto og
returnere varen forsvarlig innpakket. Hvis varen er tatt i bruk har vi som selger rett til å
kreve erstatning ved verdiforringelse, om det er synlig tegn til bruk.Angreretten gjelder ikke hvis forseglingen er brutt.
Det er ikke angrerett på gavekort og nedlastbare produkter som e-bøker.Angreskjema
Om du skulle angre kjøpet ditt vennligst fyll ut dette skjemaet og følg instruksene som
beskrevet på side 2. Har du spørsmål, ta kontakt med oss om du skulle trenge mer
informasjon.Kreditering/Tilbakebetaling
Dersom du har mottatt en faktura vil denne bli kreditert. Kreditnota blir sendt når returen er ferdig behandlet.
Dersom du har betalt for varen enten med faktura eller kort, vil pengene bli tilbakeført til din konto innen 14 arbeidsdager etter at returen er registrert hos oss.

Normalt tilbakefører vi pengene direkte til ditt bankkort. NB! Legg ved kontonummer pengene skal betales til i returen, eventuelt kontakt oss og oppgi dette.

E-bøker
Det er ingen returrett på e-bøker. Når du kjøper en e-bok får du tilgang til boken
umiddelbart. Du samtykker til at leveringen påbegynnes umiddelbart og at du derfor ikke
har angrerett på kjøpet, jf. angrerettlovens § 22 bokstav n.

Leveringstider
Vi etterstreber rask levering til alle våre kunder. Leveringstiden som oppgis på din ordrebekreftelse, angir forventet antall virkedager fra bestillingstidspunkt til boken ligger i din postkasse eller er klar til henting ved ditt postkontor (servicepakke, over 2 kg.)

  • Norske bøker: 2-7 virkedager
  • Utenlandske bøker: 10–20 virkedager. Utenlandske forsendelser der kan levering i enkelte tilfeller ta opp til en måned. Om
    forsinkelsen overskrider én måned kan boken returneres kostnadsfritt. Om dette er tilfellet
    med din forsendelse ta kontakt med kundeservice for returetikett.
    Følgende forhold kan forsinke leveransen:
    –  Helg og helligdager
    –  Tidspunkt på dagen du bestiller
    –  Utsolgt/uforutsette forhold hos forlag/leverandør
    –  Uforutsette/helligdagsforhold hos posten

Avvik og melding
Dessverre kan det oppstå uforutsette forsinkelser , vi vil gjøre vårt beste for å gi deg løpende informasjon om hva som skjer med bestillingen din, og når du kan forvente levering.

Frakt og ekspedisjonsgebyr
Bestillinger sendes med fraktpris på 105,- kr i Norge med Posten som transportør.
Bestillinger til utlandet der blir fraktprisen regnet ut i kassen og sendes med Posten som transportør.

Ta kontakt hvis det er ønske om annen leveringsordning til utlandet, så finner vi ut av det sammen.

Avbestilling av vare eller kansellering av ordre
Ønsker du å avbestille en vare på ordren eller kansellere hele ordren, må du ta kontakt snarest med oss.
Er varer sendt/ferdig pakket må de returneres når du mottar de.

Se Angreskjema For varer vi har i bestilling, eller at vi klarer å stoppe/endre ordren, går det helt fint å avbestille/kansellere.
Ved bruk av kort vil reservasjonen stå til banken din trekker den. Vi trekker aldri fra ditt kort før vi fysisk sender varene.

Reklamasjon og garanti

Ved reklamasjon på mottatt vare /forsendelse eller mangel på levering, ber vi deg om å kontakte oss først.

(NB! om du angrer kjøpet se under angrerett)

• Da kan vi få avklart om det er en gyldig retur eller om du skal benytte din angrerett.
• Om varen må returneres til oss eller beholdes av deg.
• At vi får sendt deg returlapp for portofri retur til oss.
• Eventuell kompensasjon ved særskilte tilfeller.

De ulike reklamasjonene kan blant annet være:
1. Defekt vare:
• om varen er skadet i transport
• om det mangler sider i boken
• om innhold er opp ned i boken
• annen defekt vare forklar og send gjerne bilde

2. Feil vare:
• om varen ikke stemmer med dine forventninger av hva du har bestilt (kan være
størrelse mm.)
• om varen er en helt annen enn den du har bestilt
• Vi har sendt deg annet format av en bok

3. Innhold i pakken tilhører annen kunde

4. Dobbel forsendelse
• Om du har mottatt samme pakke to eller flere ganger med samme ordrenummer
• Om du har mottatt samme pakke men med forskjellige ordrenummer

5. Manglende forsendelse
• Sporing finnes ikke på sporingsnummeret du har fått opplyst.
• Pakken har stoppet opp under transport og må etterlyses eller sendes på ny.
• Pakken står som utlevert men er ikke levert til deg.

Om du ønsker å gå fra en avtale eller avbestille pga manglende levering se “Angrerett”  REKLAMASJON – Forbrukerkjøpsloven av juni 2002 Nr. 24. Kap 6 § 27 § 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være
kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller  deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar
for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Endret ved lov 15. juni 2007 nr. 36.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.